Förköpsinformation till kund
FÖRMEDLARFÖRETAGETJohan Onsberg AB
Krankajen 38 211 12 Malmö Org.nr.559116-4123
Telefon: 0708-50 07 61 E-post: johan@johanonsberg.se |
|
Bolaget står under Finansinspektionens tillsyn Adress: Box 7821, 103 97 Stockholm Telefon: 08-408 980 00 E-post: finansinspektionen@fi.se |
|
Bolaget är registrerat hos Bolagsverket Bolagsverket är registreringsmyndighet för försäkringsförmedlare. Adress: 851 81 Sundsvall Telefon: 0771-670 670 E-post: bolagsverket@bolagsverket.se |
|
TILLSTÅNDBolaget har tillstånd för försäkringsförmedling enligt nedan.
* Försäkring i samtliga livförsäkringsklasser
Johan Onsberg AB nedan kallat ”Bolaget” är rådgivare inom livförmedling, vår rådgivning utgår alltid från kundens unika situation, behov och önskemål. Vi är en försäkringsrådgivare som inte är anknutet till något försäkringsbolag. Detta innebär att vi inte är bunden genom avtal eller dylikt att endast förmedla försäkringar från ett eller ett mindre antal försäkringsgivare.
|
|
FÖRSÄKRINGSFÖRMEDLARE HOS BOLAGETJohan Onsberg är anställd i Bolaget och får förmedla livförsäkringar. |
|
ANSVARSFÖRSÄKRINGBolaget har en ansvarsförsäkring för försäkringsförmedling enligt gällande regelverk. Drabbas du av skada eller ekonomisk förlust och anser att Bolagets eller deras förmedlares agerande har vållat denna har du möjlighet att rikta krav direkt mot försäkringsbolaget. Om du vill göra anspråk på skadestånd ska Bolaget underrättas inom skälig tid efter det att du märkt att en skada uppkommit. |
|
INTRESSEKONFLIKTERIntressekonflikter är en naturlig del i affärsdrivande verksamheter och även inom Bolagets verksamhetsområde. Intressekonflikter kan uppstå i en situation där kundintresset står i konflikt med ett intresse hos Bolaget eller Bolagets försäkringsförmedlare. För att skydda dig som kund har Bolaget antagit riktlinjer för att hantera intressekonflikter. För att hantera intressekonflikter och säkerställa att kundens intressen sätts främst föregås varje distributions- och rådgivningstillfälle av en krav- och behovsprövning samt i förekommande fall av en personlig rekommendation mot bakgrund av den information du som kund har lämnat.
KVALIFICERADE INNEHAV Bolaget har inga kvalificerade innehav i någon fond eller försäkringsbolag som Bolaget förmedlar försäkringar från och inget fond eller försäkringsbolag har kvalificerade innehav i Bolaget.
ANSVARSFÖRSÄKRING Bolaget och samtliga anställda försäkringsförmedlare omfattas av en obligatorisk ansvarsförsäkring gällande skadeståndsskyldighet enligt 2 kap. 7 § lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution. Om du vill göra anspråk på skadestånd ska Bolaget underrättas om det inom skälig tid efter det att du märkt eller bort märka att en skada uppkommit.
OM DU INTE ÄR NÖJD Om du som kund är missnöjd och vill framföra ett klagomål rörande distribution och/eller rådgivning av försäkring ska detta göras skriftligen till Bolagets klagomålsansvarig. Klagomål besvaras och utreds så snart som möjligt. Kan vi inte besvara ditt ärende inom 14 dagar från att ärendet mottogs kommer vi att meddela dig och förklara orsaken till detta samt informera om den fortsatta handläggningen av ditt ärende och när du kan förvänta dig ett svar. Du som konsument kan få vägledning och hjälp hos: Konsumenternas Försäkringsbyrå www.konsumenternas.se Konsumenternas Bank- och Finansbyrå www.konsumenterna.se Konsumentverket (Hallå konsument) www.hallakonsument.se Konsumentrådgivningen i din kommun, www.konsumentvagledare.se Du har även möjlighet att få din tvist prövad av Allmänna reklamationsnämnden (www.arn.se). Du kan också vända dig till allmän domstol för att få din sak prövad. Du rekommenderas i sådana fall att anlita ett ombud som kan hjälpa dig i processen och som kan göra en bedömning av ditt ärende och dina utsikter att nå framgång i tvisten. Bolagets klagomålsansvarig: Johan Onsberg.
BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER Dataskyddsförordningen – GDPR – innehåller regler om hur personuppgifter får behandlas. Syftet med Dataskyddsförordningen är att skydda den enskildes grundläggande rättigheter och friheter, särskilt deras rätt till skydd av personuppgifter. Reglerna för Dataskyddsförordningen gäller i hela EU och har som ändamål att skapa en enhetlig och likvärdig nivå för skyddet av personuppgifter. Du upplyses om att Bolaget, såsom personuppgiftsansvarig, behandlar dina personuppgifter. För mer information hänvisas till Bolagets integritetspolicy, som du hittar på vår hemsida.
TILL MOTVERKANDE AV PENNINGTVÄTT OCH FINANSIERING AV TERRORISM I lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism uppställs en rad grundläggande krav för identitetskontroll med mera. Särskilda regler gäller för personer i politiskt utsatt ställning (political exposed persons, PEP). Information kan komma att efterfråga av dig som kund i samband med tecknande av livförsäkring och/eller investeringar inom ramen för en försäkring.
SVENSKA FÖRSÄKRINGSFÖRMEDLARES FÖRENING Bolaget är medlem i Svenska Försäkringsförmedlares förening (SFM), som är en branschorganisation för försäkringsförmedlare. För att kunna bli medlem krävs att förmedlaren uppfyller samtliga krav som Finansinspektionen ställer. Därutöver gör SFM en egen kontroll av varje individuell förmedlares kunskap och kompetens. Svenska Försäkringsförmedlares förening (SFM), www.sfm.se
INSURESEC Bolaget och deras rådgivare är anslutna till InsureSec. Med hjälp av regelverk, disciplinnämnd och kriterier för kunskap och kompetens syftar InsureSecs verksamhet till att öka kvalitén och kundnyttan för rådgivning och distribution av försäkringar i Sverige. InsureSec vill främja en sund konkurrens på lika villkor, motverka osund rådgivning/försäljning och bidra till ökad transparens i frågor om försäkringsförmedlares kunskap och kompetens, dokumentation från distributionstillfället och priset för förmedlingen. Du som kund kan anmäla överträdelser av de regelverk som gäller för försäkringsdistribution till InsureSec. www.insuresec.se
|
|
PRISET FÖR FÖRMEDLINGENBolaget erhåller ersättning från försäkringsgivarna vi samarbetar med. Ersättningen är ofta en årlig ersättning som är procentsats på försäkringspremien. Denna ersättning ska täcka försäkringsrådgivning, uppföljning, årlig skötsel och service till dig som kund. Dessutom ska detta täcka administrativa kostnader, försäkringar samt kostnader som åläggs av tillsynsmyndighet. I de fall där ersättning inte erhålls kommer Bolaget att fakturera kunden för administration av försäkringen. Enligt gällande regelverk har vi som försäkringsförmedlare en skyldighet att informera våra kunder om de arvoden man erhåller från olika samarbetspartners. Vi kommer att i samband med rådgivningen eller när försäkringen ska tecknas informera kunden om ersättning eller priset för förmedlingen.
Med vänlig hälsning Johan Onsberg |